IKEBANA

Az ikebana

A Zen Akadémia 2023 óta szervez online Ikebana kurzusokat a Svédországban élő Katkits Judit vezetésével, aki a japán Ichiyo Ikebana Iskola svédországi ágának vezetője, mesteroktatója. A kezdők a Bevezetés az ikebanába c. kurzusokon ismerhetik meg a virágrendezés alapjait, ezt követően 3-3 alkalmas változó tematikájú kurzusokon bővíthetik ismereteiket ill. az elkötelezett gyakorlók elegendő csoportlétszám mellett csatlakozhatnak az Ichio iskola hivatalos tanrendjéhez. Az aktuális induló kurzusokról a FACEBOOK oldalunkon >> adunk tájékoztatást.

Katkits Judittal, a Svédországban élő ikebana mesterrel készült – a virágrendezésben rejlő művészeti és meditációs lehetőségekről szóló – beszélgetés itt meghallatható:

A zen festészetre (szumiére) jellemző, hogy egész lényünkkel, egész tudatunkkal, egész testünkkel festünk, nem csak csuklóból, és a kéz ügyességére támaszkodva. Leginkább a harcművészetekhez hasonlíthatnánk a folyamatot, melynek célja a test és az elme fejlesztése, valamint a tudat és az univerzum valódi természetének és miben létének megismerése. A gyakorlás a belső erők és a külvilággal való harmonikus kapcsolat fejlesztését szolgálja, továbbá fejleszti a koncentrációt, az összpontosítás képességét. A gesztusok (ecsetvonások) gyökerei a látens tudati térben az érzetek, szándékok, vágyak, késztetések szintjén keletkeznek. Az „azzá válás” itt történik, itt dől el minden! 

Amikor zen művészetekről beszélünk, akkor általában egy élő meditációs praxisra gondolunk. Valamire, ami épp most keletkezik, legyen az fuvolaszó, egy megfeszített íj, vagy egy ecsetvonás. Képzőművészete is a zennek csupán abban az értelemben van, hogy miután megszületik a kép, annak mintegy másodlagos szerepe lehet, hogy megjelenik egy következő meditációs térben, pl.: a teaszertartás tokonomáján (oltárán) elhelyezett tusfestményként. Az így „kiállított” alkotások további gyakorlásra adhatnak alkalmat a szemlélőnek. A zen festmények nem válaszokkal szolgálnak, nem akarják megmutatni, milyen ez a világ, vagy mi a baj a világgal, inkább további kérdésekre sarkallnak minket. Arra inspirálhatnak, hogy fedezzük fel, mi magunk: – Mit jelent ez? – Honnan jön ez az érzés? – Miből indult a mozdulat?
– Hogyan, miből mozdulhatott a festő? Mit szeretnénk, hogyan mozdulnánk mi?

Oktató és a műhely alapítója:


SZEREMLEY ANETT

A Tan Kapuja Zen Akadémia vezetőségi tagja, művészeti oktatója, kulturális szervezője, a Tan Kapuja Zen Közösség dharmatanítója. Tusfestészeti és raku kerámiás műhelyeket vezet, melyek közösséget, alkotó életformát és művészeti meditációs praxist is jelentenek számára. Kutatja az ázsiai művészetekben rejlő meditációs- és azok kultúránkba való integrálási lehetőségeit, különös tekintettel a tusfestészet és kerámiaművészet területeire.